torsdag 12 februari 2009

När ska Sverige lära sig att känna igen en fin häst när som ser en

Jag vill inte säga att jag är arg- jag är mer besviken. Svensk Avel är det som formar och gör våra hästar i Sverige, det är hela grunden till den svenska ridsporten, eller har jag fel? Jag blir så otroligt besviken bara då när något sådant här händer- med Bravour (3 årig hingst)- på bruksprovet. Det kommer in en häst som är helt utöver det vanliga- jag har aldrig sett en häst som hoppar som Bravour! Han är helt sjuk- Skjut mig i huvudet, som Arnold säger. Jag förstår bara inte varför Sverige ska vara så tunnelseende och inte kunna känna igen en riktigt häst när dom ser en. Think outside the box- det finns hästar som hoppar helt GALET utan att vara slagna och barrerade upp till öronen. Jag tycker att vi borde vakna, vi måste lära oss att det finns faktiskt hästar som är ut över det vanliga. Jag tycker att det här är som att anklaga en duktig idrottsman för doping bara för att han var bättre än dom andra.
När det dels kommer till en annan sak- Arnold. Jag och Arnold har spenderat en väldig massa tid tillsammans och jag känner alla Arnolds sidor. Med handen på hjärtat samtidigt som jag svär på mitt liv kan jag säga att jag aldrig träffat en så underbar, god hjärtat och ärlig människa som Arnold. Han skulle aldrig skada någon, varken människa eller djur, varken fysiskt eller psykiskt. Jag vet hur mycket Arnold tycker om Bravour- "pappas kille" varje gång han ser honom. Arnold såg fram emot att åka ner med Bravour eftersom han är en galet fin häst. Att då Arnold på något sätt skulle fixat eller trixat för att få lille Bravour att hoppa högre- det går inte in i mina öron. Arnold är ärligheten i mänsklig form med ett hjärta av guld.
Nej, det här är så fel- alltihop.

Den övre filmen är från när vi löshoppade Bravour hemma i Augusti -08 och den undre är från Bruksprovet. Jämnför du och säg om du tycker han ser fixad ut på Bruksprovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyckte ngt