tisdag 10 februari 2009

Vi gör svårläkta sår på mindre än ett ögonblick


Människor bråkar. Jag menar, finns det någon människa som aldrig varit i bråk med en annan människa? (Eskimåerna på Grönland är icke medräknade) Men jag har tänkt på en sak- är det bara jag som upplever alla bråk jag är med om liksom en gång till inuti mitt huvud? Om jag drar ett snabbt exempel; "Alltså du tänker ju bara på dig själv!" det skulle då låta i mitt huvud; "Du tänker bara på dig själv ditt egoistiska svin! Inte så jävla konstigt att alla hatar dig eftersom du bara kan tänka på dig själv, fan du är så jävla misslyckad ditt äckel!" Förstår du skillnaden? Jag tänker alltid en massa så otroligt elaka saker när jag är arg. Men jag har lärt mig att tygla min ilska, för jag vet att även fast jag är in a huge catfight med den här personen just nu så kan det hända att vi sluter fred i framtiden om jag använder mig av citat 1; "Alltså du tänker bara på dig själv". Skulle jag använda citat 2 så skulle jag:
  1. orsaka väldigt mycket psykisk skada hos personen eftersom det är väldigt grymma ord som citat av den formen innehåller
  2. säga saker som jag egentligen inte menar utan som jag bara tänker för att jag är arg och har lust att skada personen på ett eller annat sätt
  3. spränga alla chanser att bli kompisar igen i luften och jag skulle förmodligen förlora en väldigt bra vän genom att säga saker som jag kommer ångra för resten av mitt liv

Fattar du vad jag menar? Många säger att man "är så arg att man inte kan tänka", men det är inte sant tycker jag. Man har alltid sitt samvete med sig (förutom om man t.ex. druckit väldigt mycket alkohol och ligger medvetslös och någon halvfull kompis letar efter ens puls- DÅ har man inte sitt samvete med sig när man ligger där) och då kan man alltid ha förmågan att tänka sig för innan man säger "jag önskar att du aldrig blev född, du är så jävla misslyckad". Det kan även vara "mildare saker", jag har inga exakta exempel men jag hoppas att du förstår (annars får du väl tänka efter). Alla borde tänka på det för jag vet att jag inte är den enda som tänker elaka saker när jag är arg. För utan att man tänker på det så värst ingående så skadar det mer än vad man tror att få höra sånt.

Sprid kärlek

2 kommentarer:

Tyckte ngt