torsdag 11 februari 2010

Jag skulle aldrig överleva i ett fängelse


Alla tisslade och tasslade, spänningen låg i luften. Jag gick in i klassrummet tillsammans med många andra tossiga människor i min egen ålder. Alla med påsar och väskor fyllda med gott. Jag hade min stora Ramlösa under armen som ett spädbarn och en alldeles för stor godispåse i den andra handen. Det var ett långt nationellt prov i svenska som låg framför oss alla. Efter bara en halvtimme luktade det svett och unket i klassrummet, positiva tankar var det som gällde för att stå ut där inne i 2 ½ timme till. Träsmak i rumpan var bara förnamnet och jag tror inte att lukten blev bättre när jag tog av mig skorna och befriade fötterna från mina Converse. Stunder av tiden glöd pennan mot pappret och bokstav efter bokstav hamnade på pappret. Vad det blev i slutändan var något jag var hyfsat nöjd med, men vem vet hur det kommer tolkas av andra. Andra stunder bedrev jag med att ihålligt idissla sega godisbitar och uttråkat spela på min lilla röda ipod. När jag efter 3 timmar blev utsläppt ur den unkna lukten och kunde andas in friheten igen kände jag mig bara proppmätt och inte ett uns klokare. Min skoldag var slut och min reflektion över den blev att jag skulle aldrig överleva att sitta i ett fängelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyckte ngt