tisdag 26 april 2011

Själv-vaddå sa du?


Idag diskuterade vi självkänsla, självförtroende, självinsikt och massor av andra saker som har med en själv att göra. Det var fantastiskt nyttigt och jobbigt. Enligt ett litet simpelt diagram bestående av 4 rutor som uteslöt olika kombinationer av högt och lågt självförtroende och självkänsla. Jag fick gå hem med vetskapen att jag har högt självförtroende men otroligt låg självkänsla. Jag försörjer min lycka på prestationer (där fick vi förklaringen till min fullständiga brist på lycka). Självförtroende och allt den smörjan är en hel labyrint. Man kan ha världens bästa självförtroende men världens sämsta självinsikt. Det fascinerade mig även idag hur mycket vi tänker på oss själva. Hur mycket skit vi än snackar om andra på en dag, hur mycket drar vi då inte i våra egna kläder? Vi är fullkomligt uppslukade av vår omgivnings gap och bryr oss sällan om något annat än vad de tycker. Jag är extrem vad gäller att tänka på hur andra ser på mig, vem jag egentligen är och hur otroligt mycket brister jag måste ha i andras ögon. Värdelöst.
Nu, så här sex hästar senare är jag dödstrött, hejdå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyckte ngt